Musíme si uvědomit, že náklady na to jsou extrémně vysoké, ale musíme si uvědomit také to, že výsledný efekt toho tunelu bude pro Prahu a dopravu v Praze zásadní.
(Primátor Bohuslav Svoboda, 2011)
Upozornění: Některé informace v této sekci budou v nejbližší době aktualizovány na základě nových zjištění. Aktuální informace najdete v sekci Pro novináře.
- Často kladené otázky
- Podrobnější informace o stavbě tunelu
- Podklady a studie
- Dopravní modely
- Náklady na stavbu
- Časový vývoj přípravy a výstavby stavby
- Opozice proti Blance
- Externí odkazy a zdroje
Přehledné shrnutí
Tunelový komplex Blanka, jehož součástí je nejdelší městský tunel pro auta v Evropě, je ze stavebně-technického hlediska jistě úchvatné dílo, nad kterým zjihne nejeden inženýr. Z hlediska přínosu pro město je však stavba za bezmála 40 miliard Kč fiaskem. K vyřešení dopravních problémů Prahy, jak bylo slibováno, totiž sama o sobě nijak nepomůže.
Iniciativa Auto*Mat od svého počátku přinášela pro mnohé nezkousnutelné alternativní řešení: tunel nestavět a úplně přehodnotit dopravní koncepci Prahy. Nedá se svítit, tohle nevyšlo. I zbytečná Blanka ale stále může získat smysl. Jak? Pokud se nám společně podaří prosadit několik opatření, jež uleví centru Prahy od aut.
Jak se Pavel vsadil
Stavbu Blanky definitivně zahájil někdejší primátor Prahy Pavel Bém v listopadu 2007. Skeptický Auto*Mat se s ním vsadil, že její cena výrazně překročí slibovaných 26,8 miliard Kč. Dnes se cena tunelu blíží 40 miliardám. A Pavel Bém? Stále si neodpracoval padesát hodin dobrovolnických prací pro Auto*Mat, jak stálo v sázce. Pokud byste ho náhodou potkali, připomeňte mu to, prosím. Práce máme dost!
Záznam sázky s Bémem – video:
Současná situace
Vedení magistrátu po volbách slibuje realizaci základních navrhovaných doprovodných opatření: jde o první kroky vedoucí k humanizaci severojižní magistrály (její kus znáte z Václavského náměstí). Zklidnění dopravy na Smetanově nábřeží a Malé Straně ponechává na zájmu městských částí. Příprava nejzásadnějších opatření byla předchozím vedením radnice v roce 2014 zdržována či pod banálními záminkami zastavena.
Auto*Mat chce, aby tunel Blanka dostal aspoň trochu smysl tím, že současně s jeho zprovozněním bude realizováno zklidnění centra. Zprovoznění tunelu Blanka je příležitost, jaká se mnoho let nebude opakovat. K tomu, aby tunel Blanka získal aspoň trochu smysl, může přitom přispět každý z nás.
Kam dál?