canada goose jakke outlet canada goose jakke 2015 canada goose online shop køb canada goose jakker canada goose vest tilbud køb billig ægte canada goose udsalg canada goose jakke mænd tilbud canada goose vinterjakke herre canada goose flyverdragt voksne canada goose pris jakke canada goose jakke billig trillium parka canada goose dame billige canada goose trillium parka canada goose rabat shop ægte canada goose jakke billig canada goose jakke herre tilbud billige canada goose jakker udsalg canada goose danmark 2015 jakke canada goose parka outlet canada goose jakke dba canada goose jacket sale canada goose outlet danmark canada goose trillium parka dam canada goose jakke dame pris canada goose dk jakker canada goose jakker københavn canada goose vinterjakker udsalg canada goose vest sverige til salg billig jakke canada goose canada goose danmark pris store canada goose jakke dame tilbud canada goose jakker 2015 canada goose jakke brugt canada goose dk forhandlere canada goose salg danmark billige goedkoop canada goose jassen online

FAQ (často kladené otázky)

Proč je Blanka problém?
K čemu je tento web?
Jak stavba vypadá a kde leží?
Kdo ji zaplatil?
Co znamenají ta písmenka?
Jaký bude ve které ulici provoz po otevření Blanky?
Proč jsou potřebná kompenzační opatření?
Nezpůsobí zklidnění centra společně s humanizací magistrály dopravní problémy?
Proč chce Auto*Mat dávat smysl stavbě, proti které léta bojoval?


Proč je Blanka problém?

Z řady důvodů. Pomineme-li extrémně vysoké náklady (podle některých hodnocení až téměř 50 miliard), za které by se dalo pořídit mnoho užitečnějšího, potom ani dopravní důsledky nebudou zrovna pozitivní. Zmenšení intenzity provozu na souběžných komunikacích není doprovázeno odpovídajícími úpravami parteru, od Malovanky pod Letenské náměstí vznikly v zásadě dva okruhy nad sebou. Z centra se bez dalších opatření nepovede vytáhnout skoro žádná auta. Dlouhodobě pak kvůli nové obrovské dopravní kapacitě vzroste intenzita autodopravy v návazných ulicích v Dejvicích, na Břevnově, v Holešovicích, Libni i jinde.


K čemu je tento web?

Snažíme se podat souhrnné informace o tunelu Blanka a vysvětlit veřejnosti a politikům, jak můžou dát Blance smysl.


Jak stavba vypadá a kde leží?

Tunelový komplex Blanka (TKB) leží převážně na území Prahy 6 a 7.

Tunelový komplex Blanka se skládá z dvojice cca 5,5 km dlouhých tunelů, kilometrového povrchového úseku autodráhové komunikace a čtyř mimoúrovňových křižovatek (Malovanka, Prašný most, Špejchar a Povltavská). Součástí komplexu je i nový Trojský most, v souvislosti se záměrem byla přestavěna ulice Patočkova a Milady Horákové od Malovanky po Letenské náměstí, Svatovítská od Prašného mostu prakticky po Vítězné náměstí, byla zaslepena ulice Povltavská od Troji a provedeno několik dalších zásahů do uliční sítě.

Obecné informace o tunelu Blanka najdete zde .


Kdo ji zaplatil?

Tunel Blanka byl placen výhradně z veřejných zdrojů, a to konkrétně z rozpočtu Hlavního města Prahy. Vzhledem k nemožnosti obhájit smysl této stavby na národní nebo evropské úrovni nebylo možné získat příspěvky od SFDI nebo fondů EU, Blanku si kompletně zaplatila Praha.


Co znamenají ta písmenka?

IAD – individuální automobilová doprava
IPR – Institut plánování a rozvoje HMP
MO – Městský okruh
RHMP – Rada hlavního města Prahy
SJM – severojižní magistrála
SFDI – Státní fond dopravní infrastruktury
TKB – Tunelový komplex Blanka
TSK – Technická správa komunikací
TSK-ÚDI – Technická správa komunikací, Úsek dopravního inženýrství
ÚRM – Útvar rozvoje města


Jaký bude ve které ulici provoz po otevření Blanky?

Předběžná analýza v případě, že nedojde k žádným větším kompenzačním opatřením, předpokládá následující změny intenzit:

Změna intenzit dopravy po zorovoznění tunelu Blanka (zdroj: Infocentrum TKB).

Změna intenzit dopravy po zprovoznění tunelu Blanka (zdroj: Infocentrum TKB).

Došlo-li by současně k zabránění tranzitu přes Smetanovo nábřeží a Malou Stranu, bude situace velmi přibližně následující (vzhledem k malé přesnosti předpokládejte +- 3000 vozidel):

Změna intenzit IAD, bylo-li by se zprovozněním tunelu Blanka také zabráněno tranzitu historickým centrem.

Změna intenzit IAD, bylo-li by se zprovozněním tunelu Blanka také zabráněno tranzitu historickým centrem.

Podrobnosti zde.


Proč jsou potřebná kompenzační opatření?

Aby Blanka dostala smysl, je potřeba udělat doplňková opatření, jež mají různá odůvodnění:

  • Část opatření je naprosto nezbytná pro to, aby v některých návazných ulicích (zejména V Holešovičkách, ale i jinde) nevzrostla doprava ned přijatelnou mez, nebo řeší jiné problémy spojené s nárůstem intenzity IAD (Povltavská i jinde).
  • Druhá skupina opatření je zaměřena na zastropování kapacity tak, aby se v ulicích, kde doprava poklesne, časem zase nezvýšila (typicky snížení počtu pruhů na Veletržní).
  • Třetí skupina opatření je zaměřena na převedení dopravy, která může jezdit po kapacitních komunikacích (Strahovský tunel, Blanka), z ulic nevhodných pro tranzitní dopravu (zejména ze Smetanova nábřeží a Karmelitské).
  • Čtvrtá skupina opatření nabízí alternativu a zlepšení neautomobilové dopravy tak, aby se zprovozněním Blanky nesnížila její konkurenceschopnost (například okamžité zřízení autobusové linky Blankou).
  • Poslední skupina opatření zajistí, aby se v centru, jímž už nebude možné tranzitovat, výrazně zlepšila atraktivita neautomobilové dopravy (minibus přes Prahu 1, preference tramvají, nové přechody, cykloobousměrky apod.).

Nezpůsobí zklidnění centra společně s humanizací magistrály dopravní problémy?

Tunel Blanka má dostatečnou kapacitu na to, aby pojal všechnu tranzitní dopravu z centra Prahy. Nastaví-li se dobře doprovodná opatření a upraví-li se režimy některých křižovatek, případné zácpy se po usadí po několika dnech.

Dle našeho odhadu je zklidnění centra je možné i dnes, pokud by IAD s cílem v centru poklesla o pouhých 15 %. To je jen 3–5 % všech cest vykonaných do centra!


Proč chce Auto*Mat dávat smysl stavbě, proti které léta bojoval?

Tunel Blanka je postaven a bude zprovozněn, není reálné, že by jej politická reprezentace po volbách nezprovoznila. Proto je nezbytné najít takové řešení, aby dlouhodobé negativní důsledky, které městu přinese, byly co nejvíce kompenzovány.

Celé vyjádření Auto*Matu zde.