Věřím, že do čtyř, maximálně pěti let se nám podaří výstavbu městského okruhu dokončit jako celek.Pavel Bém, 2004
Za 40 miliard korun by se dal natočit opravdu velkorozpočtový katastrofický biják. Za stejnou cenu jsme se zatím my všichni složili jen na jeho kulisy – tunel Blanka. Natěšené diváky ale musíme zklamat, natáčet se nebude. Od příštího roku, kdy se má Blanka otevřít, totiž její neblahé dopady budeme moci prožívat na vlastní kůži. Co se stalo špatně? Co se v Praze může stát po zprovoznění tunelu? A dá se s tím ještě něco dělat? Kupodivu ano! A jak jste mohli vidět, Sylvester už začal. Sám to ale nejspíš nezvládne. Pomůžete mu?
Co se stalo špatně
Iniciativa Auto*Mat (a mnozí další) od svého počátku přinášela pro mnohé nezkousnutelné alternativní řešení: Blanku nestavět a úplně přehodnotit dopravní koncepci Prahy po vzoru fungujících zahraničních měst (příklady ). Nedá se svítit, tohle nevyšlo. Komplex Blanky, jehož součástí je i nejdelší městský tunel pro auta v Evropě, je ze stavebně-technického hlediska jistě úchvatné dílo, nad kterým zjihne nejeden inženýr. Z hlediska přínosu pro město je však stavba za více než 40 miliard korun fiaskem. K vyřešení dopravních problémů Prahy, jak bylo slibováno, totiž sama o sobě nijak nepomůže. Ze strany města si dnes nikdo netroufá nahlas říct, co se po jejím otevření stane. Není ani jasné, jaký má být její prospěch.
Co se může stát po zprovoznění
Jaký dopad na automobilovou dopravu bude mít zprovoznění Blanky, ukazuje zhruba následující obrázek:
- Na návazných komunikacích Blanky (např. ulice V Holešovičkách, Patočkova, Evropská, Jugoslávských partyzánů) zesílí provoz. Obdobně jako se stalo na Jižní spojce po otevření jižní části Pražského okruhu a v oblasti Smíchova po otevření Mrázovky (více zde).
Co s tím? Omezit to jde, jen když se do Blanky dostanou auta z centra a tím maximálně využijí kapacitu jejích křižovatek (například takto).
- Doprava v centru (magistrála, Smetanovo nábřeží, Karmelitská) měla výrazně poklesnout. Poklesne ale jen minimálně. Kolony se rozhýbou, ale 90 % aut v ulicích zůstane.
Co s tím? Zajistit, aby většina aut, projíždějících dnes centrem, začala jezdit Blankou (například takto).
- Doprava na Praze 7 částečně poklesne, ale při zachování kapacity komunikací na povrchu se časem vrátí na původní hodnoty.
Co s tím? Okamžitě po zprovoznění tunelu přiškrtit kapacitu na komunikacích souběžných s Blankou tak, aby intenzita nemohla dále růst (například takto).
- Oslabí se konkurenceschopnost veřejné dopravy v severní části města.
Co s tím? Autobusová linka Blankou musí jezdit hned od jejího otevření. Na řadě dalších míst se musí zlepšit preference veřejné dopravy (více zde).
Vše, k čemu pravděpodobně dojde, ukazuje naše interaktivní mapa. Předpokládané změny intenzit provozu najdete v analýze TSK.
Řešení, která dají Blance smysl
I zbytečná Blanka ale stále může získat smysl. Jak? Pokud se nám společně podaří prosadit řešení, jež do ní přesměrují auta z centra.
Všechna řešení, která dají Blance smysl, najdete zde.
Jak konkrétně pomoci
Pomoci můžete i vy, je to jednodušší, než si myslíte. Všechny způsoby, jak můžete Sylvesterovi pomoci s Blankou, najdete zde
Máte málo času, a přesto chcete pomoci? Nakrmte Auto*Mat .
Bonus k pláči i pobavení