10 klíčových opatření, která podle Auto*Matu musejí být realizována po otevření Tunelu Blanka, aby měl smysl:
- Zabránění tranzitu historickým centrem (na Malostranském a Křižovnickém nám. možný průjezd rezidentů)
- Zahájení humanizace severojižní magistrály (doplnění přechodů)
- Zklidnění ulice U Uranie a Vrbenského
- Zklidnění Argentinské a mostu Barikádníků
- Preference tramvají na křížení Malého smíchovského okruhu
- Autobusová linka Blankou či její tramvajová alternativa
- Zklidnění Žitné + cykloobousměrka
- Ubrání pruhu na Veletržní
- Světelná závora na Vychovatelně
- Buspruhy nad Blankou mezi Malovankou a Špejcharem
„Nelze pouze dokončit tunel a nechat ho žít vlastním životem. Především ti, kteří do centra nejezdí vlastním autem, by měli výrazně pocítit, že se hlavní město chová lépe k veřejnému prostoru.“
Primátor Tomáš Hudeček, 2013
„Ohledně realizace doprovodných opatření uděláme kvalifikované politické rozhodnutí.“
Petr Dolínek, radní pro dopravu, 2015
- Blanka jako příležitost
- Mapa opatření
- Seznam opatření
- Klíčová řešení v centru
- Zkvalitnění veřejného prostoru
- Zlepšení veřejné dopravy
- Zlepšení pro pěší
- Zlepšení pro jízdu na kole
- Změny na komunikacích pro auta
Blanka jako příležitost
Tunel Blanka a Strahovský tunel získají svůj smysl, pokud se stanou novým západním obchvatem centra.
- Blanka může pojmout 20 000 vozidel, která denně projíždějí po severojižní magistrále mezi Jižní spojkou a křižovatkou Pelc-Tyrolka.
- Blanka může pojmout 40 000 aut, která denně projíždějí Malou Stranou a Starým Městem, aniž by šlo o místní cesty.
Zprovoznění tunelu Blanka je na dlouhou dobu poslední příležitostí, jak snížit autodopravní zátěž pražského centra.
Mapa opatření
Tunel Blanka získá smysl, pokud realizujeme maximum z následujících opatření. Základní opatření ukazují naše přehledné mapky.
(Chcete-li vědět, co se stane bez těchto opatření, přejděte sem.)
Přehled navrhovaných opatření
možné ihned:
– úprava křižovatek u Muzea
– obnova přechodů na Karlově náměstí
– revitalizace Dejvické ulice
– zahájení humanizace severojižní magistrály
možné se zprovozněním tunelu:
– úpravy na severojižní magistrále na Praze 4
– posun obrub při ul. Karolíny Světlé
– přechody pro pěší a cyklisty na severním předpolí Hlávkova mostu
– zklidnění Plynární ulice
– zklidnění ulice U Uranie a Vrbenského
– zklidnění ulic Bubenské a Železničářů
– zklidnění Argentinské a mostu Barikádníků
možné později:
– komplexní přestavba Smetanova nábřeží
– revitalizace nábřeží na levém břehu Vltavy mezi Klárovem a Pražskou tržnicí
– revitalizace Malostranského náměstí
– ulice Pod Kaštany 1+1 pruh
možné ihned:
minibus na Starém Městě (realizováno 10/2014)– podélný dělící práh podél tramvaje Vinohradská
zastávkové mysy Arbesovo náměstí (realizováno 12/2014)
– preference na tramvajové křižovatce Čechův most
– preference tramvají na křížení Malého smíchovského okruhu
– zrušit levé odbočení IAD z Nádražní ul. do ul. Za Ženskými domovy
– preference tramvají na Karlově náměstí
– podélný dělící práh pro tram Radlická
vyhrazený pruh pro autobusy na Evropské (realizováno 4/2015)
– vyhrazené pruhy pro autobusy po celý den
– změna řadících pruhů na Kotlářce
možné se zprovozněním tunelu:
– bus linka Blankou ihned po zprovoznění
– zastávka Karlovy lázně směr Staroměstská
– vyhrazený pruh pro autobusy a světelná závora v Podbabské
– dopravní zklidnění třídy Dukelských Hrdinů
– Bus pruhy nad Blankou mezi Malovankou a Špejcharem
možné později
– obnova zastávky tramvaje Štvanice
možné ihned:
– obnova přechodů Florenc
– obnova přechodu Patočkova (pod Drinopolem)
– Malostranská – rozšíření zastávkových ostrůvků
– přechod přes most Legií (Janáčkovo nábřeží)
– zklidnění Žitné + cykloobousměrka
– přechody přes Sokolskou a Legerovu
přechod přes zastávky Vypich (realizováno postupně 9 a 12/2014)
možné se zprovozněním tunelu:
– přechod Svatovítská (Generála Píky)
možné ihned:
– trvalá legální jízda kol na Kampě
– úprava křižovatek u Muzea
– cykloobousměrka Hybernská
– Cykloopatření v ulici Československé armády NOVÉ
– cykloobousměrka Šeříková
– obousměrka Národní
– legalizace Dlážděná, Havlíčkova
– cyklopruhy na Dukelských hrdinů
– cykloobousměrka Na Valech
– cykloobousměrka Dělostřelecká
možné se zprovozněním tunelu:
– bezpečnější stezka a přejezdy v podél Povltavské
– bezpečná křižovatka náměstí Na Stráži
– doplnění chybejících cykloopatření na Milady Horákové a Patočkově
možné ihned:
– nerozšiřovat Libeňský most
– zrušení zbytečných SSZ
možné se zprovozněním tunelu:
– obytná zóna Křižovnické náměstí
– zasmyčkování na Malé Straně
– světelná závora na Vychovatelně
– zjednosměrnění Trojské NOVÉ
– světelná závora na Jižní spojce
– ponechání kapacity Karlovarské
– obchvat Vítězného náměstí v přiměřené kapacitě
– ubrání pruhu na Veletržní
– využití parkovišť Letná a Prašný most pro rezidenty parkující na ulici
možné později:
– P+R Trojská
– nestavět podjezd na Harfě
Klíčová opatření v centru
Zabránění tranzitu historickým centrem
Se zprovozněním tunelu Blanka je zklidnění Smetanova nábřeží a Malé Strany nezbytné, jinak se vyšší volná kapacita Blanky projeví přilákáním příliš velkého objemu dopravy z okrajových částí města a tunel Blanka nebude plnit svůj účel, tedy být obchvatem centra. Podrobnosti najdete ve zprávě Auto*Matu reflektující zkušenost z akce Nábřeží žije.
Možné ihned
Zahájení humanizace severojižní magistrály
Jakkoli jsou větší úpravy uličního prostoru magistrály možné až se zprovozněním tunelu Blanka, vybraná opatření nesnižující kapacitu je možné realizovat prakticky ihned – jde zejména o rozšíření přechodu před Muzeem, zřízení přechodu za Muzeem a světelnou signalizaci na úrovni Wenzigovy. S těmito opatřeními se rozhodně nesmí otálet.
První etapa humanizace (zahrnuje obnovení cca deseti přechodů na Praze 2, odstranění některých řadících pruhů, vytvoření Muzejní oázy a zřízení úrovňových přechodů na Praze 4) bude mít za výsledek jen malé snížení kapacity a bude ji tak možné realizovat společně se zprovozněním Blanky a zklidněním historického centra. Větší úpravy (snížení počtu pruhů na dva, odstranění mimoúrovňových křižovatek) je pak možné výhledově za předpokladu zmenšení intenzity individuální automobilové dopravy s cílem v centru o 20–30 %, například vlivem zavedení mýta.
Možné ihned
Podrobněji o navrhovaných opatřeních
Veřejný prostor
Úpravy na magistrále na Praze 4 v zástavbě
Kromě doplnění povrchových příčných bezmotorových vazeb (jih Pankráckého nám., sever a jih nám. Hrdinů a úroveň Hvězdovy) je pro zkvalitnění veřejného prostoru v tomto úseku ulice 5. května žádoucí doplnit uliční profil řešením pro bezmotorovou dopravu, a to buď zřízením oddělených jednosměrek sloužících také k obsluze parkovacích míst, nebo realizací tzv. „amerických cyklopruhů“ vedených za řadou parkujících aut.
Možné ihned
Revitalizace nábřeží na levém břehu Vltavy mezi Klárovem a Pražskou tržnicí
Nábřeží Edvarda Beneše, Nábřeží Kapitána Jaroše a Bubenské nábřeží jsou dnes významně zatížena automobilovou dopravou, jejíž značná část se po zprovoznění Blanky přesune právě do ní, v případě zabránění tranzitu centrem města pak zmizí naprostá většina vozidel. Na nábřeží tak zůstane velká volná kapacita a je potřeba zamezit tomu, aby přilákala do centra nové cesty, především ve směru P1 – P6. Proto prosazujeme zahájení diskuse o koncepčním řešení zklidnění těchto nábřeží s vysokou potenciální atraktivitou pro rekreaci obyvatel města, dosud však zaplavených intenzivním provozem IAD.
Nutné je uvažovat především o ubrání pruhů pro auta, preferenci MHD (viz Čechův most) a kvalitním řešení pro bezmotorovou dopravu. Možnosti řešit levobřežní nábřeží koncepčně nahrává i provizorní řešení konstrukce tramvajových tratí mezi Klárovem a Štefánikovým mostem. Nutné je také přehodnocení dosavadní mimoúrovňové křižovatky na severním předpolí Hlávkova mostu a dostavba městské struktury na jejím místě, jež zvýší příjmy města z výběru daní oproti ztrátové údržbé prostorově náročné mimoúrovňové křižovatky.
Řadou problémů těchto nábřeží spolu s návrhy konkrétních zlepšení se zabývá Koncepce pražských přehů IPRu (http://www.iprpraha.cz/clanek/195/koncepce-prazskych-brehu).
Provizorní opatření žádoucí se zprovozněním Blanky, avšak definitivní řešení si vyžádá více času na přípravu a veřejnou diskusi. Možný koncept úprav u radnice Prahy 7 nabízíme:
Vysvětlivky: tmavě červeně – segregovaná cykloopatření, zeleně – zeleň, žlutě – nové a upravené chodníky, bíle – vodorovné dopravní značení
Možné ihned začít připravovat
Po zprovoznění tunelu Blanka je žádoucí omezit automobilovou dopravu na horní dvojpruh ulice Pod Kaštany a spodní dvojpruh využít pro obnovu historické cesty Bruska – Královská obora.
Možné ihned
Revitalizace Malostranského náměstí
Malostranské náměstí je třeba revitalizovat, odstranit na něm existující parkoviště a vrátit mu městské funkce.
Částečně možné ihned. Vhodné přizpůsobit stavu po odstranění tranzitu.
Zklidnění ulice U Uranie a Vrbenského
Ulice U Uranie je potenciální příjezdovou trasou k tunelu Blanka z východu a je v ní prognózováno zvýšení intenzit až o 100% oproti stávajícímu stavu. Je proto potřeba zvážit omezení její kapacity na 1 pruh v každém směru, dokončení cyklopruhů a celkovou revitalizaci ulice, jež až do 70. let neplnila významnou dopravní funkci. Je nutné zvážit i její průjezdnost, jinak mohou místní obyvatelé očekávat významné zhoršení emisí, prašnosti a hluku. To platí i pro ul Vrbenského
Možné ihned,
Zklidnění Argentinské a mostu Barikádníků
Ulice Argentinská částečně vede městskou zástavbou a její parametry jsou tak, i s ohledem na budoucí rozvoj příčných vazeb v rámci přestavy území býv. nádraží Bubny, zcela nevhodné. Vzhledem k tomu, že Tunel Blanka odvede z Argentinské významnou část dopravy, bylo by žádoucí ulici změnit na městský bulvár s častými příčnými vazbami, alejemi a parkováním. Most Barikádníků a přilehlá část Argentinské ulice jsou pak de facto dálniční stavby zcela se nehodící do městského prostředí Holešovic. Bylo by dobré zvážit existenci MÚK s ulicí Vrbenského, omezit počet pruhů pro auta na 2 v každém směru a směrem do centra vyčlenit buspruh po křiž. s ulicí Jankovcovou. Žádoucí je také doplnění pěších a cyklistických vazeb, ozelenění ulice a zástavba na dosavadních okolních volných plochách.
Zklidňující opatření možná ihned, celková rekonstrukce ulice v delším časovém horizontu.
Zklidnění ulic Bubenské a Železničářů
Dnes tyto ulice vedoucí hustou městskou zástavbou trpí nadměrnou automobilovou dopravou, jež bude z velké části nově využívat Blanku. To je příležitost pro jejich zklidnění. Ulici Železničářů s dosavadním mostním provizoriem přes železniční trať bude nutné zcela nově pojmout a definovat si, jaké funkce má plnit především z pohledu vedení tranzitní dopravy. V ulici Bubenské pak v návaznosti na zklidnění Veletržní bude nově možné mít pouze 1 pruh v každém směru, což umožní vytvořit zde zoufale chybějící parkování pro rezidenty. Žádoucí by bylo i vysazení stromořadí pro zmírnění vlivů IAD na životní prostření lokality.
Možné ihned
Obnova přechodů na Karlově náměstí
Jako součást kompenzačních opatření zlepšujících podmínky pro pěší dopravu v centru. „Úzkým hrdlem“ je v současnosti Jiráskovo náměstí, zde tedy nebude se zřízením přechodů problém. Obnova přechodů na Karlově náměstí zlepší především bezbariérovou průchodnost území.
Možné ihned po získání všech povolení.
Úprava křižovatek u Muzea
Úprava křižovatky za Muzeem musí zahrnovat přechod pro chodce na jižním rameni a bezpečné řešení průjezdu cyklistů ve stoupání do Vinohrad formou vyhrazeného pruhu. Tato úprava se dlouhodobě připravuje a odkládá už od roku 2012.
Úprava prostoru před Muzeem by se neměla omezit jen na rozšíření stávajících přechodů. Je nezbytné doplnit přechod přímo před Muzeem a na jižní straně náměstí, a také zajistit obousměrný legální průjezd cyklistů z Václavského náměstí na Vinohradskou ulici. Pro odbočení aut z Vinohradské do Mezibranské je možné využít okruh kolem garáží Slovan. Jedná se o koncept tzv. „muzejní oázy,“ jež byla jedním z opatření prověřovaných TSK na základě usnesení RHMP z listopadu 2013.
Možné ihned.
Smetanovo nábřeží – komplexní přestavba
Aby se po zklidnění využilo maximum prostoru pro pěší, je žádoucí posunout obruby obou chodníků až k tramvajové trati, na kterou se přesune zbytková doprava. Chodník se rozšíří také až na ostrůvek zastávky Národní divadlo.
Alternativou je celková rekonstrukce nábřeží, s vyrovnáním povrchů do jedné roviny.
Možné výhledově. Přípravu nutno zahájit co nejdříve.
Přechody pro pěší a cyklisty na severním předpolí Hlávkova mostu
Jedná se o primárně doplnění úrovňových přechodů pro chodce a cyklisty ve směru z Hlávkova mostu k budově bývalých Elektrických podniků přes rampy křižovatky na předpolí mostu. Možné je však i doplnění přechodů přes další ramena křižovatky. Stávající podchody jsou jedny z nejodpornějších v Praze a jsou dlouhodobě obydlené lidmi bez domova; slouží jako typická ukázka toho, proč je špatná segregace chodců a aut v běžném uličním prostoru. Další úpravy popsány zde (odkaz na: Revitalizace nábřeží na levém břehu Vltavy mezi Klárovem a Pražskou tržnicí).
Žádoucí ihned
Zklidnění Plynární ulice
Ulice je ve velmi zanedbaném stavu, bylo by žádoucí ulici revitalizovat podle Manuálu veřejných prostranství, omezit počet řadičích jízdních pruhů na křižovatce s ul. Argentinskou a zrušit SSZ na křiž. s ul. Osadní. Snížení dopravy by mohlo napomoci i zrušení MÚK Argentinské s ul. Vrbenského.
Žádoucí co nejdříve
Revitalizace Dejvické ulice
Dejvická ulice si zaslouží komplexní přestavbu v celé šířce, včetně zřízení cykloobousměrky.
Možné ihned. Nutné začít připravovat.
Posun obrub při ulici Karolíny Světlé
Se zklidněním Smetanova nábřeží bude možné prakticky okamžitě posunout obruby a rozšířit chodník na vyústění ulice Karolíny Světlé. Usnadní to také přecházení v tomto místě.
Možné ihned
Veřejná doprava
Preference tramvají na křížení Malého smíchovského okruhu
Malý smíchovský okruh je jakási malá „magistrála“ v ulicích Smíchova. Není zde zavedena preference tramvají a tvoří bariéru kolem celého centra Smíchova. Zavedení preference by umožnilo zkrátit jízdní doby tramvají a snížilo by intenzitu IAD v oblasti. Možné ihned, ale žádoucí s otevřením TKB
Možné ihned.
Preference tramvají na Karlově náměstí
Dvě křižovatky bez preference, pro tramvaje velmi důležité. Po zprovoznění Blanky zde jistý pokles provozu v Resslově umožní preferenci zřídit.
Možné ihned.
Autobusová linka Blankou či její tramvajová alternativa
Je důležité zvážit konkurenceschopnou alternativu k automobilovému průjezdu Blankou. Proto je vhodné zvážit zavedení autobusové linky tunelem Blanka, jež by měla být zavedena co nejdříve po zprovoznění tunelu. Není vhodné čekat na výsledky zkušebního provozu aut, linka by se měla testovat současně. Vzhledem k vysokým předpokládaným nákladům na autobusovou linku a problematickému stavu dopravy v ul. Svatovítské by však v případě nedostatku financí na její zavedení bylo dobré zvážit i tramvajovou linku spojující Kobylisy s Dejvicemi nejkratší možnou trasou. Na této trase pak zajistit dostatečnou preferenci tramvají tak, aby časová ztráta oproti cestě autem s využitím Blanky byla co nejmenší.
Možné a žádoucí ihned
Minibus linka na Starém Městě
Realizováno 10/2014
Součástí zkvalitnění alternativy k automobilové dopravě v centru je i zřízení minibusové linky přes Staré Město (Staroměstská – Staroměstské náměstí – Dlouhá – Florenc).
Opatření bylo realizováno 6.10.2014. Více zde.
Oddělení tram na Radlické před křižovatkami s Křížovou a Za Ženskými domovy od IAD
Se zprovozněním tunelu Blanka vzroste počet aut v tunelu Mrázovka. Již dnes je v ranní špičce vjezd do tunelu Mrázovka od Dobříšské ulice uzavírán, aby nedošlo k přetížení tunelu. O to více aut poté způsobuje zdržování tramvají v Radlické ulici. Aby byl možný plynulý průjezd tramvají, je nezbytné zrušit přímý pruh pro IAD vedoucí po tělesu tramvaje od Bieblovy až po ulici Za Ženskými domovy a instalovat oddělovací práh. Dále je rovněž nutné zakázat možnost stát v levém pruhu již na tramvajových kolejích u křižovatky Radlické a Křížovy.
Možné ihned.
Zrušit levé odbočení IAD z Nádražní ul. do ul. Za Ženskými domovy (mimo BUS)
Odbočení zde zdržuje tramvaje v Nádražní ulici. Žádoucí pro zklidnění dopravní situace na Smíchově. Pro veřejnou dopravu by odbočení bylo zachováno.
Možné ihned.
Zastávka Karlovy lázně směr Staroměstská
Zkrácené jízdní doby v režimu zóny 30 umožní zřízení zastávky Karlovy lázně ve směru na sever.
Možné ihned.
Podélný dělící práh pro tram Vinohradská
Součást zkvalitnění alternativ automobilové dopravy v centru pro zprovoznění tunelu: Aby zde nedocházelo ke zpožďování tramvajových spojů ve Vinohradské ulici, je nezbytné oddělit kolonu od tramvajového pásu podélným dělícím prahem. Nezbytné snížení počtu parkovacích míst bez problémů kompenzuje řada trvale volných stání v ulicích Španělská a Slovenská.
Možné ihned. Nesouhlasila Praha 2, která nechtěla připustit snížení počtu parkovacích stání. Nyní se připravuje v souvislosti s rekonstrukcí Vinohradské třídy.
Vyhrazený pruh pro autobusy a světelná závora v Podbabské
Se zprovozněním tunelu Blanka vzroste v ulici Jugoslávských partyzánů tlak na průjezd směrem k tunelu. Aby se nezahltila ulice v zástavbě, a aby byl možný plynulý průjezd autobusů, je nezbytné najít způsob, jak dávkovat zde vjíždějící automobily a zachovat co nejplynulejší provoz autobusů. Například pomocí světelných závor a úseků vyhrazených pruhů pro autobusy v Podbabské a Kamýcké ulici.
Možné (a zcela nutné) ihned
Vyhrazený pruh pro autobusy na Evropské
Se zprovozněním tunelu Blanka vzroste v Evropské tlak na průjezd směrem k tunelu. Aby byl možný plynulý průjezd autobusů, je nezbytné vyhradit pruh pro autobusy mezi ulicemi Drnovská – Vlastina. Již dnes se zde tvoří kolony. Křižovatka s Vlastinou omezuje přísun aut směrem do centra.
Možné ihned.
Vyhrazené pruhy pro autobusy po celý den
Omezení platnosti vyhrazených pruhů pro autobusy jen na některá období dne je zbytečné zesložiťování dopravního značení. Pouhé odstranění dodatkových tabulek zjednoduší provoz autobusů i rozložení řadících pruhů před křižovatkami.
Možné ihned.
Změna řadících pruhů na Kotlářce
Auta jedoucí ve směru do centra pravidelně blokují křižovatku Plzeňská x Pod Kotlářkou. Aby k blokování a tím zdržování autobusu 167 nedocházelo, je nutné změnit řadící pruhy do této křižovatky ve směru od Řep: pravý pruh rovně, levý jen doleva. Nutná kolona aut se přesune do míst, kde nezpůsobuje problémy provozu MHD.
Možné ihned.
Obnova zastávky tramvaje Štvanice
Obnovená zastávka tram – původní byla zrušena při přestavbě Hlávkova mostu pro vedení SJM – by měla zlepšit dostupnost a atraktivitu ostrova Štvanice. Návrh tramvajové zastávky byl zpracován v rámci studie Humanizace SJM.
Je nutné zajistit provizorní realizaci ještě před připravovanou rekonstrukcí Hlávkova mostu.
Zastávkové mysy Arbesovo náměstí
Zřízení zastávkových mysů Arbesovo náměstí, jež se dlouhodobě odkládalo. Pro vedlejší zastávkové ostrůvky Švandovo divadlo se předpokládá pouze rozšíření ostrůvků z důvodu nutnosti zachovat řadicí pruhy pro auta, mysy by měly negativní vliv na plynulost MHD.
Realizováno 12/2014 (Součást zkvalitnění alternativ automobilové dopravy v centru po zprovoznění tunelu.)
Lepší křižovatky pro tramvaje na Čechově mostě
Není nutné rušit odbočovací pruhy na tramvajovém pásu. Zlepšení by bylo možné dosáhnout úpravou obou signalizací na koncích mostu pro dřívější a účinnější vytlačování aut před tramvaje. (Součást zkvalitnění alternativ automobilové dopravy v centru po zprovoznění tunelu.)
Možné ihned.
Pěší doprava
Zklidnění Žitné + cykloobousměrka
Pod touto akcí se skrývá zásadní přestavba ulice, jíž lze dnes označit za jednu z nejhorších pražských automobilových stok. Součástí revitalizace by mělo být omezení počtu pruhů v ulici, bezpečné přechody bez SSZ, stromořadí po obou stranách ulice a minimálně jeden parkovací pruh pro místní obyvatele. Prioritou je také doplnění přechodu chybějícího na křiž. Mezibranské a Žitné pro průchod z Václavského náměstí Sokolskou na I. P. Pavlova, což výrazně zlepší prostupnost pro pěší v této oblasti. Součástí by měl být také protisměrný cyklopruh oddělený fyzicky od vozovky podle kodaňského řešení, jelikož ve vedlejší Ječné ul. jej nelze zřídit.
Možné ihned. Bylo součástí Roadmap humanizace severojižní magistrály.
Doplnění přechodů přes Sokolskou a Legerovu
Doplnění chybějící bezmotorové vazby (přechod a přejezd pro cyklisty) z Karlova na Vinohrady na úrovni ulice Wenzigovy. Světelná signalizace v Legerově současně reguluje kolony na příjezdu z Nuselského mostu.
Možné ihned. Bylo součástí Roadmap humanizace severojižní magistrály.
Malostranská – rozšíření zastávkových ostrůvků
Zastávkové ostrůvky na zastávce tramvaje Malostranská mohou být okamžitě (byť dočasně, do rekonstrukce celého prostoru) částečně rozšířeny o prostor jednoho jízdního pruhu pro auta.
Lze ihned.
Doplnění přechodu přes Rumunskou
Doplnění přechodu na rameni křižovatky je součástí Roadmap prvních opatření možných před zprovozněním tunelu Blanka.
Možné ihned. Bylo součástí Roadmap humanizace severojižní magistrály.
Obnova přechodů Florenc
Obnova přechodů na křižovatce u ÚAN Florenc by měla zlepšit především bezbariérovou průchodnost území.
Možné ihned.
Přechod Svatovítská – Generála Píky
Doplnění přechodu, s nímž zrekonstruovaná křižovatka evidentně nepočítá.
Možné ihned.
Přechod přes zastávky Vypich
realizováno 12/2014
Na tomto místě hrozilo při připravované rekonstrukci znemožnění přímého přecházení pěších a přejezdu cyklistů po páteřní trase A34. Díky snaze IPR a dalších se podařilo nesmyslnému řešení zabránit.
Západní konec mostu Legií – přechod
Na západním konci mostu legií chybí přechod, který by bezpečně propojil Janáčkovo nábřeží směrem ke Kampě. Vzhledem k silnému tramvajovému provozu by zřejmě musel být světelný. Alternativně lze řešit podjezdem při nábřežní zdi pod obloukem mostu.
Možné ihned
Patočkova – obnovit přechod Skupova
Obnovit přechod přes ulici Patočkovu, který byl v tomto místě zrušen – zřejmě se světelnou signalizací.
Možné ihned.
Cyklistická doprava
Bezpečnější stezka a přejezdy v Povltavské
Předpokládané zvýšení intenzity provozu se zprovozněním tunelu Blanka zde stávající cyklopruh učiní naprosto nepoužitelným. Bude nezbytné fyzické oddělení pruhu, ať už formou vyvýšení pruhu, nebo rozšíření chodníku. Přechody přes Povltavskou ulici pak budou sice zachovány, pro spojení povltavské cyklotrasy A2 s prostorem u MFF UK a ulicí V Holešovičkách by ale měly být výhledově přestavěny na sdružené přechody a přejezdy pro cyklisty. Úpravu křižovatek je znemožněno provést do doby, než bude legální udělat sdružený přechod a přejezd.
Možné ihned a naprosto nezbytné
Obousměrka Národní
Zobousměrněním ulice Národní pro kola vznikne souvislý polookruh kolem Starého Města, který je nezbytný pro kvalitní plošnou prostupnost centra Prahy na kole. Zobousměrnění ulice pro auta má za cíl omezit objíždění jednosměrky úzkými ulicemi historického centra pro to zcela nevhodnými. Opatření je však nutné udělat tak, aby nedošlo k vykácení aleje mezi ul. Perlovou a ul Na Perštýně, jak to bylo naznačeno v projektové dokumentaci.
Možné ihned.
Cykloobousměrka v Hybernské ulici by doplnila trasu centrem ve směru východ -> západ. Vznikla by atraktivní alternativa ke Smetanovu nábřeží a průjezd spojující základní lokality v centru.
Možné ihned.
Cykloopatření v ulici Československé armády
Tato ulice byla před několika lety nesmyslně zrekonstruována v profilu 2+2, i když na ní navazuje úsek 1+1. Takto široký profil pro auta je zde tudíž zcela zbytečný. Zároveň ulicí vede hlavní dejvická cyklotrasa A160, ale v rámci rekonstrukce nebyla navržena žádná cykloopatření. Proto navrhujeme drobnými stavebními a dopravně-organizačními úpravami zúžit profil pro auta na 1+1 pruh a zbylé místo využít pro zvýšení počtu nedostatkových parkovacích míst a pro kvalitní a částečně segregované cyklopruhy. Ideový koncept můžete vidět na následujícím obrázku:
Možné ihned
Bezpečná křižovatka náměstí Na Stráži
Náměstí Na Stráži je křižovatkou řady směrů důležitých pro cyklisty (Bulovka, Střížkovská, Davídkova, Františka Kadlece, ve výhledu i V Holešovičkách). Křížení Zenklovy by proto mělo být chráněné a většina spojnic mezi těmito směry legalizována.
Možné ihned
Doplnění chybějících cykloopatření na Milady Horákové a Patočkově
Po zprovoznění tunelu Blanka se zde sníží intenzita provozu. Doplněním cyklopruhů a segregovaných cykloopatření vznikne souvislé řešení pro cyklistickou dopravu od Malovanky po Letnou. Dosud se neudělaly kvůli frekvenci na povrchu, která po zprovoznění tunelu mírně poklesla. Mezi zásadnější opatření patří:
Cyklopruhy přes Letenské náměstí
Po zprovoznění tunelu Blanka se zde sníží intenzita provozu. Při rekonstrukci křižovatky realizované řešení nezajišťuje bezpečný průjezd cyklistů, ten je nutné vyřešit, a to buďto opatřeními v provozu, nebo doplněním světelně signalizovaných přejezdů pro cyklisty. Možné ihned, neudělalo se kvůli frekvenci na povrchu, která by po zprovoznění tunelu měla stagnovat nebo mírně poklesnout.
Cyklostezka + přejezd na křížení s ulicí U Sparty
V tomto místě bylo zřízeno zbytečné řazení cyklistické dopravy do provozu. Je žádoucí toto místo ještě upravit. V druhém směru pak cykloopatření chybějí zcela, což je třeba napravit.
Možné ihned
Cykloobousměrka Na Valech
Pro cyklistickou dopravu chybí propojení ulice Na Valech do podjezdu pod křižovatkou Prašný most směrem z centra, které by šlo zajistit drobnými úpravami.
Možné ihned, neudělalo se, ale stavebně tomu nic nebrání.
Cykloobousměrka Dělostřelecká
V návaznosti na výstavbu tunelu Blanka byl v ulici Dělostřelecké zjednosměrněn jeden blok bez vyznačení cykloobousměrky. Současně jde ale o přímou návaznost na cykloopatření kolem Prašného mostu a o praktickou trasu směr staré Dejvice.
Možné ihned.
Cykloobousměrka Šeříková
O zobousměrnění ulice Šeříkové pro kola je marně žádáno již od roku 2006, technicky mu přitom nic nebrání.
Možné ihned.
Legalizace průjezdu Dlážděná – Havlíčkova
Průjezd po tramvajových kolejích je zde možné zlegalizovat. Jízda na kole po souběžné magistrále je únosná jen pro málo lidí.
Možné ihned.
Trvalá legální jízda na kole parkem Kampa
Měsíc trvající zbytečný zákaz jízdy na kole na páteřní trase byl zatím odstraněn jen dočasně. Jízda na kole zde nicméně musí být umožněna trvale. Režim jízdy rychlostí 10 km/h by měl být více zvýrazněn a doplněn výzvami k větší ohleduplnosti ze strany cyklistů.
Možné ihned.
Automobilová doprava
Zasmyčkování na Malé Straně
Na křižovatce Malostranské nám./Letenská by bylo povoleno odbočení aut vždy pouze vlevo. Průjezd by byl zachován rezidentům a vyjmenovaným vozidlům.
Možné (a nutné) ihned
Obytná zóna Křižovnické náměstí
Ještě před otevřením Blanky zrušit pevné cykly SSZ, které zbytečně způsobují padání červené těsně před tramvají – vrátit na SSZ dynamické řízení. Po otevření Blanky by v tomto jediném místě tramvaje jezdily rychlostí 20 km/h. Buď by byla zrušena světelná signalizace, nebo by byla kvůli bezpečnosti turistů a plynulosti provozu tramvají zachována. Místem by mohli projíždět rezidenti Prahy 1 a vyjmenovaná vozidla (taxi apod.).
Možné (a nutné) ihned
Nerozšiřovat Libeňský most
Připravované rozšíření Libeňského mostu na 2+2 pruhy a následný průtah Palmovkou hrozí vytvořením kapacitního spojení od Trojského mostu přes Holešovice a Libeň do Hloubětína. Proto je nezbytné na mostě zachovat pouze jeden pruh pro auta a rozšíření mostu využít pro realizaci plnohodnotných oddělených cyklopruhů po vzoru Kodaně. Zároveň pro řešení tramvajového pásu zvážit ekologičtější řešení s otevřeným či zatravněným svrškem.
Nutné řešit ihned, most už se zadává.
Obchvat Vítězného náměstí v přiměřené kapacitě
Požadavek na odlehčení Vítězného náměstí spojkou Svatovítská – Gymnazijní – Evropská ukazuje, jak Blanka zvyšuje tlak na další autodopravní stavby. Tuto spojku (připravovanou pod zkratkou KES) je možné zbudovat jen tehdy, bude-li mít charakter městské ulice (chodníky, přechody) a nezvýší dopravu na Evropské ulici. Přijatelná kapacita je jeden pruh v každém směru. Současně se zprovozněním spojky je nezbytné snížit také počet pruhů na Evropské mezi Pevnostní a Vítězným náměstím.
Nutné řešit trvale.
Po zprovoznění tunelu Blanka je žádoucí snížit počet pruhů na Veletržní ulici ze tří na dva, aby nedošlo k opětovnému zvýšení intenzit zejména vlivem nové komerční výstavby.
Možné (a nutné) ihned
Světelná závora na Vychovatelně
Pro zabránění vzniku kolon v ulici V Holešovičkách je žádoucí dávkovat dopravu na vjezdu z Prosecké radiály do ulice V Holešovičkách světelnou signalizací tak, aby její obyvatelé minimálně trpěli zvýšenou intenzitou dopravy. Signalizace by měla být doplněna změnou režimu Davídkovy ulice tak, aby byl možný průjezd bezmotorové dopravy z Davídkovy směrem do centra.
Možné (a nutné) ihned
Je nutné opět vytvořit z ulice Trojské v úseku mezi ulicemi Nad Kazankou a Uzavřenou jednosměrku směrem nahoru a zabránit tak tranzitu aut jedoucích od Kobylis a Bohnic směrem na Trojský most. Tento tranzit dnes neúměrně zatěžuje doposud klidnou a rezidenční lokalitu. Samozřejmostí ale musí být protisměrný cyklopruh, ulicí totiž vede cyklotrasa A272.
Možné (a nutné) ihned
Zrušení zbytečných SSZ
Na pražské uliční síti se dnes nachází celá řada světelných signalizací (SSZ), jež neplní či po otevření tunelu Blanka přestanou plnit svůj účel, tedy bezpečnější a plynulejší vedení provozu a preferenci MHD. Namátkou jsou to SSZ na Hradčanské, na křižovatce Osadní a Plynární, Strossmayerovo náměstí (v návaznosti na zklidnění Dukelských hrdinů), 3x SSZ v Karmelitské, Malostranské nám od Mostecké, Na Poříčí, křiž. Dělnické a Komunardů, křiž. Ondříčkovy a Slavíkovy atd. Praha tím umožní plynulejší provoz, svobodnější pohyb všech účastníků provozu a ušetří nemalé provozní náklady.
Možné ihned
Světelná závora u Jižní spojky
Se zprovozněním tunelu Blanka je nezbytné odklonit vozidla využívající severojižní magistrálu k tranzitu na trasu po Městském okruhu. K dávkování dopravy na vjezdu na Pankrác by měla vzniknout světelná signalizace snižující zde mírně kapacitu a vytvářející „bránu“ do hustě zastavěné části města a na humanizovanou magistrálu.
Možné (a nutné) ihned
Ponechání kapacity Karlovarské / zlepšení pro MHD – samostatné bus pruhy a rekonstrukce tram smyčky Bílá hora
Po zprovoznění tunelu Blanka bude (při žádoucím vyškrtnutí Břevnovské radiály z ÚP) tendence doplnit úsek smyčka tram – Slánská na 2+2 jízdní pruhy. S ohledem na potřebu nezvyšovat kapacitu komunikací vedoucích k tunelu Blanka, aby se omezilo zahlcení exponovanějších oblastí (zejména ul. V Holešovičkách), je v těchto místech rozšiřování komunikace zcela nežádoucí. Podporujeme však celkové zkulturnění ulice a zvážení rozšíření za účelem instalace cyklo+bus pruhů, jež do budoucna nahradí tramvajová trať mezi Bílou horou a Blatinami a tím pádem i zlepšení průjezdu pro IZS. Zásadním opatřením musí být také nahrazení tramvajové smyčky Bílá hora novou v optimalizované poloze.
Možné ihned
Dopravní zklidnění třídy Dukelských Hrdinů + cykloopatření
Po zprovoznění tunelu Blanka je žádoucí omezit tranzit na ulici Dukelských Hrdinů, pravděpodobně zklidněním ulice v oblasti Strossmayerova náměstí a zrušením světelné signalizace na křižovatce. Trojský most již před zprovozníním tunelu zvýšil intenzity IAD zkracující si cestu třídou Dukelských hrdinů. Součástí řešení by měly být i kvalitní podmínky pro jízdu na kole v podobě cyklopruhů či vyvýšených pásů, jež naváží na efekt rekonstrukce křižovatky s nábřežím Kapitána Jaroše.
Možné ihned
Bus pruhy nad Blankou mezi Malovankou a Špejcharem
Po otevření tunelu bude žádoucí zavést preferenci autobusů v ulicích Patočkově a Milady Horákové od Malovanky po Hradčanskou. Bus pruh jednak bude preferovat MHD, dále zabrání dopravní indukci na povrchu, zvýší bezpečnost na přechodech pro chodce a zároveň zachová kapacitu ulice pro případné problémy a Blance, kdy by z ní auta musela vyjet na povrch.
Možné ihned
Využití parkovišť Letná a Prašný most pro rezidenty parkující na ulici
Využití většiny kapacity parkovišť Prašný most a Letná pro rezidenční parkování za přiměřených finančních podmínek (s cenou do cca 1000 Kč/ měsíc) jako kompenzace omezení nelegálního parkování a případných opatření snižujících počet parkovacích míst v okruhu cca 0,5 km od obou parkovišť.
Možné (a nutné) ihned
P+R Trojský most sever
Při Trojském mostě by bylo vhodné vybudovat jak P+R (tramvaj směr Holešovice), tak kapacitní parkoviště pro ZOO. Současně je zde vhodné umístit smyčku pro ukončení části spojů linky 17.
Možné výhledově, nutno ale začít připravovat.
P+R Trojská, Suchdol
Ještě před realizací tramvajové trati na Suchdol je možné realizovat P+R při konečné zastávce autobusů Výhledy.
Možné výhledově, nutno ale začít připravovat.
Nestavět podjezd na Harfě
„Východozápadní magistrála“ hrozí vést přes Harfu, kde TSK už připravuje zkapacitnění křižovatky vytvořením mimoúrovňového podjezdu Poděbradské. Tento záměr je zcela zbytečný, vedl by jen ke zvýšení intenzit dopravy v zástavbě.
Nutné řešit ihned, aby byl tento výhledový záměr zrušen.